– Det er fascinerende å se hvordan folk som kan så mye på sitt eget språk, plutselig mister selvtilliten når de må bruke norsk. Det gjør inntrykk, sier Aleksander.

I en uke har 16 år gamle Aleksander vært en del av arbeidshverdagen ved GIV. Gjennom hans arbeidsuke har han jobbet med voksne elever i startgrupper og vært med på norskundervisning, helt opp til B2-nivå. Nå er siste dag kommet, og han sitter igjen med mange nye erfaringer – og en enda større respekt for læreryrket.

– Jeg har vært med å undervise før, blant annet innen programmering for barn i 1.–3. klasse. Men dette er noe helt annet. Det er så mange ulike bakgrunner, historier og kulturer her. Man lærer minst like mye som man underviser, sier han.

Lærer å lære bort

Gjennom oppholdet har Aleksander fått prøve seg i klasserommet, både som observatør og som aktiv deltaker. Han har lært hvordan det er å stå foran en gruppe voksne som ønsker å lære, og hvordan man skaper rom for trygghet og dialog.

– På GIV er det mange som virkelig vil lære. Det er kanskje den største forskjellen fra tidligere erfaringer. Man får mye mer tilbake fra voksne. Det føles veldig meningsfullt.

Han har spesielt satt pris på det gode arbeidsmiljøet og hvordan han ble tatt imot.

– Alle her er utrolig hyggelige. Det er lett å trives når man blir møtt med et smil og får være en del av fellesskapet fra første dag.

Språk, selvtillit og forståelse

Aleksander kom til Norge som seksåring, og vet hvordan det er å stå i et klasserom og ikke forstå språket rundt seg.

– Jeg husker det så godt. Det eneste jeg kunne si var «kan jeg gå på do?». Resten måtte jeg bare gjette meg fram til.

Nå, mange år senere, ser han igjen noe av det samme i elevene han har møtt hos GIV.

– Mange av dem kan virkelig masse, på sitt eget språk. Men så mangler de ordene på norsk – og selvtilliten synker. Det er vondt å se, men også motiverende. For man skjønner hvor viktig språk egentlig er.

Gjennom introkursene ved GIV har han også fått være med og bidra til at elevene forstår hvordan det norske samfunnet og arbeidslivet fungerer.

– Jeg snakket blant annet om hvordan det var å gå på skole her som ikke-etnisk norsk, og hvordan det preget meg. Mange kjente seg igjen. Det ble mange spørsmål og gode samtaler.

Realistiske mål og en ekte opplevelse

Aleksander vet ikke helt ennå om han vil bli lærer. Målet hans er å gå elektro- linjen, men han ser ikke bort fra at han kanskje en dag vil undervise i faget etter å ha fått erfaring.

– Det hadde vært kult å undervise i noe jeg virkelig kan godt, når jeg har jobbet en stund. Kanskje som faglærer eller instruktør.

Han sier at oppholdet på GIV har gitt ham et mer realistisk bilde av hva læreryrket innebærer – og at han setter stor pris på å ha fått være med på innsiden.

– Det er noe med å være her som gjør det ekte. Ikke bare teori, men mennesker, historier og ekte læring. Jeg føler jeg har fått med meg noe viktig.