Steinar har vært en del av GIV i ti år. Han pensjonerte seg sommeren 2023, og har de to siste årene stilt opp som vikar, med så mange engasjementer at han i lange perioder har jobbet opp mot 100%. GIV har behov for vikarer som kan stille opp til både korte og lengre oppdrag, ofte på kort varsel. GIV setter stor pris på at Steinar nærmest alltid stiller opp, og at han er så fleksibel.
Gjennom årene har han undervist på både grunnskole og norskkurs, fra A1 til B1. Han trives spesielt godt i startgruppene der elevene møter opp uten noe norskkunnskap og alt begynner med enkle ord og strekfigurer på tavla.
– Mange har med seg et bilde av skolegang der det er dumt å gjøre feil. Her prøver jeg å skape et rom hvor de tør å prøve, tør å le og tør å lære, sier Steinar.
Han gir alt, og litt til, i møter med elevene i klasserommet.
– Jeg gir 120 % hver dag, sier han med et smil.
En trygg oppstart
Steinar vet hvor avgjørende den første perioden er for både læring og motivasjon.
– Mange kommer rett fra mottak. De kan ha hatt et kort kurs, men mange har aldri lært norsk før. Da starter vi helt fra bunnen. Vi starter med navn, farger, tall og hvordan presentere seg selv. Det er viktig at de får muligheten til å prøve og at alle blir sett. Alle i klasserommet skal få mulighet til å forsøke og prøve seg.
Med en bakgrunn fra både barne- og ungdomsskole, og erfaring som klassestyrer, vet Steinar hvordan han bygger gode relasjoner fra første dag. Han har undervist både i samfunnsfag, språk og mer praktiske temaer som arbeidsliv og bruker hele verktøykassa når han møter en ny gruppe eller enkeltmenneske.
– Jeg forsøker alltid å snakke med dem, ikke til dem. Det er en stor forskjell. Og så bruker jeg mye humor. Det skal være lov å le, både av meg og med meg. Vi bruker ofte humor og spøk til å lære språket, noen ganger er det også andre ord som kommer opp i den forbindelse.
En annen vei inn i læreryrket
Ironisk nok hadde Steinar egentlig ingen planer om å bli lærer. Han gikk landbruksskole og så for seg et liv langt unna tavle og lærebøker. Men etter militæret tok han en vikarjobb på en barneskole og noe forandret seg.
– Jeg fikk utrolig god kjemi med klassen. Det var de som fikk meg til å gå videre innen læreryrket. Før det hadde jeg aldri sett på det som en mulighet.
Siden den gang har han jobbet 16 år i grunnskolen, men tilfeldigheter og en kollega fra Montessoriskolen ledet han til GIV.
– Hun mente jeg passet her. Det viste seg å stemme. Jeg startet i en 20 % stilling, etter den gang har arbeidet bare økt, heldigvis.
Voksne elever velger å være her
Steinar liker variasjonen ved GIV og spesielt arbeidet med voksne elever.
– Det som er spesielt med voksne, er at de har et valg. De kan når som helst gjøre noe annet. Derfor prøver jeg alltid å gjøre undervisningen relevant og engasjerende. Det handler om å holde dem i rommet og gi læring med motivasjon og mening.
Han legger stor vekt på at elevene skal få bruke språket aktivt og forstår hvor krevende det kan være.
– Jeg bruker mye visuelle hjelpemidler. Strekmenn, illustrasjoner, bilder og konkrete eksempler. Vi jobber mye med setningsstruktur. Mange elever har språk med helt annen logikk enn norsk, for eksempel arabisk, hvor man sier «bil rød en» i stedet for «en rød bil». Så vi jobber mye med å snu tankegangen. Det er jo ikke alltid enkelt å få setningsstrukturen på plass, når man er vant med å lese en annen retning.
En relasjon å lære i
For Steinar handler undervisning først og fremst om relasjonene. Å gjøre elevene trygge nok til å prøve, og samtidig kjenne at de blir tatt på alvor.
– Noen av dem kommer fra skolesystemer der det kan få konsekvenser å gjøre feil. Hos meg skal de føle at det er greit å prøve, feile og prøve igjen. Å tørre å si noe høyt er jo første skritt mot å mestre.
Det er ikke vanskelig å se at han trives.
– Jeg liker folk. Det er egentlig så enkelt. Og når jeg ser at elevene føler seg trygge og at de gleder seg til å komme på skolen – da vet jeg at jeg gjør noe riktig.